Laupäeval, 8. veebruaril on Eesti publikul ainulaadne võimalus kogeda põnevat koostööd – Euroopa ühe mainekaima orkestri Berliini Filharmoonikute metsasarvemängija Paula Ernesaks astub üles koos Tallinna Kammerorkestriga. Kontsert toimub EMTA kontserdi- ja teatrimajas ning pakub mitmekülgset ja emotsionaalset kava, mille on kokku pannud dirigent Juha Kangas.

Metsasarv on instrument, mis on olnud inspiratsiooniks paljudele legendidele. Selle soojale ja kumedale kõlale omistatakse teatavat müstilist varjundit, mis võib kanda meid justkui teise ajastusse või maailma. Küsisin Paula Ernesaksalt, kuidas ta jõudis selle lummava instrumendi juurde ja kuidas kujunes tema teekond Berliini Filharmoonikute ridadesse.
„Ma ei oleks ettegi kujutanud, et mu teekond mind Berliini püsikohale viib,“ ütleb Paula Ernesaks. „Õppisin pillimängu Soomes ja jõudsin seal vahel orkestrites mängimas käia. Kui tuli võimalus kaheks aastaks Berliini Filharmoonikute Herbert von Karajani nimelisse orkestriakadeemiasse õppima minna, mõtlesin, et katsun selle aja jooksul võimalikult palju oma oskusi nii orkestrimängijana kui ka soolomängijana arendada, et hakata siis Soomes konkurssidel käima. Vahetult enne, kui mu aeg akadeemias läbi sai, oli filharmoonikutel metsasarvemängija kohale konkurss. Kuna tavaliselt nii noori ja kogenematuid mängijaid, nagu mina siis olin, üldse kohale ei kutsuta, tahtsin seda harukordset juhust ära kasutada ja orkestrile ette mängida. Minu õpetajad akadeemias ja nüüdsed kolleegid olid mulle suureks toeks ja aitasid konkursiks valmistuda. Tähtsal päeval läks kõik hästi ja sain ennast orkestrisse edasi arendama jääda.“
Paula tunnistab, et metsasarv on mitmeski mõttes keeruline pill ja seda kätte võttes ei või kunagi teada, kui hästi koostöö temaga toimib. Tihti on vaja väga palju kannatlikust, et ka siis, kui tehnilised probleemid tekivad, leiduks ikkagi jaksu lahendusi otsida ja edasi harjutada. „Mulle on alati meeldinud pillimängulisi probleeme lahendada,“ ütleb Paula, „koos sarvega rahus aeg maha võtta ja uusi viise leida, kuidas näiteks ilusamat tooni tekitada või mängides vähem energiat kulutada. Uue lahenduse leidmine pakub mulle ülimat võidutunnet. See on minu jaoks kõige suurem ja igapäevasem väljakutse, aga samas ka see, mis mind selle pilli juures köidab ja iga päev harjutama sunnib.“
Eeskujudeks on Paulale olnud tema õpetajad Soomes ja Berliinis, samuti endised ja praegused kolleegid. „See, mida ma iga päev tööl enda ümber kuulen, mõjutab kindlasti mu enda mängu, isegi kui ma sellele erilist tähelepanu ei pööra,“ arvab Paula.
Küsimuse peale, kuidas täiendavad teineteist orkestrimängija ja solisti rollid, vastab Paula, et mõlemad on tema jaoks olulised, kuigi mängustiil on väga erinev. „Orkestris mängin tihti teist partiid,“ selgitab ta. „Teise metsasarve roll on esimest sarve jälgida ja tema mänguga hästi kokku sulanduda. Kuid vahel on siiski ka rühmamängijal väike soololõik – siis on vaja solistlikum käik kiiresti sisse lülitada. Seda oskust saan solistina üles astudes arendada ja alles hoida. Muidugi on solistil ka palju rohkem muusikalisi vabadusi – hoopis teistmoodi kui orkestrimängijal.“
Paula muusikuteest rääkides ei saa üle ega ümber faktist, et tal on ainulaadsed geenid – Paula vanavanaisa oli nimelt Gustav Ernesaks. Tundsin huvi, kas ja kuidas on see teadmine Paulat mõjutanud. „Ma ei oskagi öelda, kas see teadmine on mind mõjutanud,“ vastab Paula, „või vähemalt ei teadvusta ma seda. Minu suguvõsas on muusikuid palju ja ma pole kunagi mingit pinget või survet selle pärast tundnud.“
8. veebruaril tuleb teiste teoste hulgas esitusele Mozarti metsasarvekontsert nr 3, mis on üks kuulsamaid teoseid sellele pillile. Paula ütleb, et ta on seda kontserti Mozarti metsasarvekontsertidest kõige rohkem mänginud ja see on talle kõige „kodusem“. „Seda teost küsitakse tihti orkestrikonkurssidel,“ selgitab ta. „Viimati valmistasingi seda ette Berliini konkursiks. Siiski pole see minu jaoks ainult konkursilooks jäänud. Tulevaseks kontserdiks Tallinna Kammerorkestriga võtsin selle taas suurima rõõmuga noodipuldile.“
Paula Ernesaks (1997) alustas metsasarve mängimist 14-aastaselt. Ta on õppinud Espoo muusikainstituudis ja Sibeliuse Akadeemias Mari Loiske, Jukka Harju ja Tero Toivoneni juhendamisel. Ernesaks on töötanud mitmes Soome orkestris, nagu Soome Raadio Sümfooniaorkester, Soome Rahvusooperi orkester ja hooajal 2017–2018 Kuopio Linnaorkester. Aastatel 2019–2021 õppis Paula Berliini Filharmoonikute Karajani akadeemias. 2022. aasta kevadel valiti ta Berliini Filharmoonikute põhikoosseisu.
Annika Lõhmus