x

TERE TULEMAST TALLINNA FILHARMOONIA LEHEKÜLJELE!

Edasiliikumiseks tee oma valik

Sündmuste kalender

Pēteris Vasksi Tallinnas salvestatud „Klātbūtne” on nii Gramophone'i kui ka Grammy vääriline.

Läti kultushelilooja Peteris Vasksi tšello- ja vioolakontsertide heliplaadi on produtseerinud Soome firma Alba Records, tegevprodutsent on Erkki Nisonen. Kuidas siis nii, et läti helilooja autoriplaat ja Soome firma? Aga see pole veel kaugeltki kogu tegijate kamp. Plaat salvestati Tallinnas Mustpeade maja valges saalis kaks aastat tagasi, 17.-22. jaanuaril 2020. Esitab Tallinna kammerorkester, dirigeerib Juha Kangas, solistid on Marko Ylönen (tšello) ja Lilli Maijala (altviiul). Lõppsalvestuse tegi ja seda töötles Tammo Sumera.

 

Eirab kõiki trende

Vasksi tšellokontserti nr 2 „Klätbütne” („Kohalolek”, 2011-2012) ning kontserti altviiulile ja keelpilliorkestrile (2014-2015) sisaldav heliplaat ignoreerib tänapäeval kujunenud seisukohti täielikult ja kõiges. Alustame heliloojast. Kes üldse kirjutab 21. sajandil kolmeosalise ja veel 38-minutise tšellokontserdi, mis algab kadentsiga ja lõppeb (sic!)13minutise adagio'ga? Muusikaajalooski on pisut mahukamad olnud ainult Dvořaki ja Prokoevi analoogid. Ja Vasks lisab sellele veel altviiulile kirjutatud kontserdi - neljaosalise ja samuti 38-minutise, millele võrdlusi ei oskagi pakkuda! Tagatipuks asetatakse need ühele heliplaadile lootuses, et keegi seda ka algusest lõpuni kuulab.

Paar tutvustavat sõna esitajatest. Tallinna kammerorkester on Eesti riiki võidukalt esindanud üle kogu maailma. Marko Ylönen on Soome meistertšellist olnud juba aastakümneid. Eredalt omanäoline ja rahvusvaheliselt kõrgelt tunnustatud muusik, kelle karjääri päästikuks sai võit 1996. aastal New Yorgi Concert Artists Guildi konkursil.

Altviiulisolist Lilli Maijala on Sibeliuse akadeemia õppejõud, kes on pühendunud ka keelpillikvarteti lõpmatuste otsinguile. Dirigent Juha Kangas on tunnustatud Mozarti-, Nordgreni- ja Ellerispetsialist, kes on välja teeninud Pro Finlandia autasu, Läti suure muusikaauhinna ja Eesti Heino Elleri auhinna.

Ma ei mäleta kaugemast ega lähemast minevikust sellist heliplaadi kuulamise naudingut, mida kogesin Peteris Vasksi autoriplaati kuulates. Heliplaadile on jäädvustatud oma žanri tippteosed samal tasemel esituses, ja mis eriti tähelepanuväärne, need on ka samal tasemel salvestatud. See peaks olema näidisplaat. Kuidas salvestada keelpilliorkestrit ja keelpillisoliste, kes esitavad väga laia diapasooniga ja tiheda sümfoonilise dünaamikaga nõudlikku partituuri ning seda Mustpeade maja valge saali akustikas - sügav kummardus. Minu väike unistus, et mõni suur helilooja kasutaks instrumentaalteoses, soovitatavalt keelpilliorkestris instrumendina vokaali, on nüüd täitunud. Tšellokontserdi sisulises kulminatsioonis kõlab haruldane vokaliis Eva-Maria Sumera teostuses.

See heliplaat tuleb esitada kõigile auhindadele, kaasa arvatud Gramophone'id ja Grammyd - on suur viga, kui seda ei tehta. ●

 

"Ma ei mäleta lähemast ega ka kaugemast minevikust sellist heliplaadi kuulamise naudingut."

 

PLAAT

„Klātbūtne”

Pēteris Vasksi tšelloja vioolakontserdid, salvestatud Tallinna kammerorkestriga. Saadaval orkestri kontsertidel ja Alba Recordsi kodulehel.

 

Pēteris Vasksi autoriplaadil on maailma tipptasemel teosed, mis on samal tasemel ka esitatud ja salvestatud.

ARVUSTUS Toomas Velmet muusikapedagoog ja -ajakirjanik

Loe vanemaid uudiseid